Fortsätt till huvudinnehåll

Virkade mössor - regnbågsgarn

Jag har börjat virka mössor !
De är som "Burkar" och mycket lätta att göra, riktigt roligt. Jag hittade garner hemma som jag har kvar sen jag hade tygaffär på 80-90-talet.
Den här är flammig i rosa-lila-röd sen en liten kant i lila nertill.
Den här blir svart med vita prickar för garnet har en vit fläck på ett ställe. Sen blir det den här turkosa färgen som kant nertill.
Garnet kommer från ett företag som heter Regnbågens Textilverkstad och jag blev glatt överraskad när jag hittade dem på nätet och att de har verksamhet fortfarande. Garnerna är batikfärgade och flammiga på olika sätt, det blir alltid roliga mönstringar och det är spännande att sätta igång.
Här har jag ett gammalt mönster som jag sålde förut tillsamman med garnerna, man skulle skicka mössor, tröjor och ormar mm. Jag tror att det är vanligare att folk stickar av de här garnerna, men för mig så är det för tunt garn, det går för långsamt och jag blir aldrig klar, men virka det är perfekt!
Jag har inget riktigt mönster är ge er till mössan men börja såhär:
Virka 6 luftmakor slut till en ring, virka 12 fasta maskor runt ringen..
Varv 1: 1 fm i första maskan 2 fm i andra maskan fortsätt varvet runt.
Varv2: lika som varv 1.
Varv3: Virka fasta maskor i alla maskor.
Varv4: lika som varv 1.
Sedan virkar du på så och ökar så det blir som en liten rund platta. Sen har jag lagt plattan på huvudet och kollat när det behöver börja böja inåt på mössan. Virka då såhär för att minska in mössan.
Varv 1: Virka 9 fm hoppa över 1 fm, virka så hela varvet ut.
Varv 2: Virka fm hela varvet
Varv 3: Virka 8 fm hoppa över 1 fm, virka så hela varvet ut.
Sen tar du 7 maskor och sen 6 maskor osv. När du sen vill att mössan ska vara bara rakt ner över öronen så ska du virka fasta maskor i alla utan att hoppa över någon maska alls.
(du får prova mössa under arbetets gång för att se att den inte blir för stor eller för liten.)

Ja det här var ingen proffs-beskrivning. Men har du virkat lite förut så kanske du förstår hur det ska gå till.
Lycka till.
Annmarie


Kommentarer

Cecilia sa…
Tack mamma! Nu ska jag bara få resten av mina bloggläsare att rösta, men det går säkert bra :-)
Anonym sa…
Åh, så roligt att detta garn & även mönsterarket fortfarande finns. Jag stickade barnkläder med garnet för 20 år sedan <3

Populära inlägg i den här bloggen

Tasha Tudor

Idag vill jag visa en kvinna som är en av mina absoluta favoriter. Tasha bor och lever mycket enkelt och långt från annan civilisation. Hon arbetar som illustratör och är mycket känd för sina barnteckningar. Hon är trädgårdsfantast och ni har säkert sett boken Tasha Tudors Trädgård som kom ut 1998. Hennes trädgård är nog en som alla drömmer om, vild och vacker. Hennes hus är faktiskt inte gammalt , bara några 10-tal år, men det är byggt efter en mangårdsbyggnad från 1740 i Concord New Hampshire. Här finns en liten film om henne och är är hennes familjs hemsida.
Hennes älsklingar framför allt är hundarna som är av rasen Welsh Corgi. Farmen hon bor på heter Corgi Farm...

Tidskrifter

Jag prenumerarar på 2 tidningar som är mina absoluta favoriter. Lantliv förstås, de visar så fina kläder också. Det är så härligt att kunna få inspiration direkt hem i brevlådan.
I det här numret annonserar vi själva också för första gången för vår webb-butik, så det var extra spännande att titta längt bak på annonssidorna. Just nu kan man vinna en prenumeration på tidningen Lantliv titta in på den här länken.

Vackra hem& Interiör från Norge, super fin tidning med otroliga bilder. Lantliv som är som en Guru för oss som gillar den lantliga stilen, ellerhur?
Vackra hem & interiör: Jag gillar i alla fall mest den riktigt gamla stilen, lite sparsmakat och blandat med nytt och gammalt. Kal och lite rå vägg med en ensam tavla. Vacker hylla som delar av väggen. Snyggt med en stråhatt och hampasnören sådär bara.
Vackra hem & interiör: Det här blev min favoritbild denna gång. En gammal trasmatta som de gjort förvaring av. Så läckert med lite fina band och någon spets. Jag blir sugen at…

Glasveranda

Så här ser vår veranda på huset utifrån. Det är många som tror att den satt på huset från början, och då blir vi glada för det är precis vad vi ville. Vi hade många överläggningar med snickarna innan den blev klar och det var en erfarenhet att ömsom förmedla och ömson övertyga dem om att det är så här det ska vara. Det är ju inte alltid den enklaste vägen som är snyggast...Men vi är mycket glada och stolta och den blev inte så dyr heller tycker vi. Den gick på ca. 150000 kr att bygga och jag tror faktiskt att huset steg i värde med minst det beloppet efter att den var på plats.