Fortsätt till huvudinnehåll

Klä om en fåtölj!

Hej
Jag köpte ett par fåtöljer på en antikaffär för en billig penning, jag tror det var 350 kr för två stycken. Jättefint tyg, ljuvligt rosa med vackert mönster. Men nu efter ett par år så ser de inte så roliga ut längre. Med katter, barn och vuxna som älskar att häcka i fåtöljerna och äta både det ena och det andra så säger det ju sig självt att det måste blir fläckar och skador.

Så här vackert och välklädda är fåtöljerna, man ser inte skabbet på bilden...:o)
Så här blev de med linnetyg från IKEA. Lite säckigare stil men eftersom det är linnetyg så blir det bra ändå.
Lite rynkat där bak. Mitt tips till er som inte provat på att sy överdrag. Nåla direkt på fåtöljen, klipp till en bit i taget och sy ihop. Prova OFTA!!! Det tar tid att dra av och på hela tiden men man ser hur det faller och har kontroll på arbetet.
Himla bra med överdrag som bara kan tas av och tvättas efter att vi suttit och ätit och myst framför TV:n på kvällarna. Sugen på mer tips? Här finns en liten inredningsskola på DN:s bostad.
Annmarie

Kommentarer

"M" sa…
Visst är det kul...jag klädde om en soffa nyligen...och har gjort några fåtöljer åxå...det blir som en ny möbel...
Designe sa…
Åh va fint det blev med fåtöljerna...fint med linnetyg och så fint med "volangen" därbak på stolen! ..
Jo, ang. vårt element som jag inte vill visa så är det kanske 90x60 och djup 20 cm...trist. Vi har vattenburen värme via värmepump och sjövärme..dvs en slang nergrävd i älven, funkar kanonbra! :)
Katarina sa…
Det är väl härligt att man kan återanvända det som andra ratat - jättefin blev den i linnetyget. Å vad roligt med anka. Jag hade 3löpänder innan, de bidrog otroligt till glädjen här i huset!
Smycka dig sa…
Oj vad fint och annorlunda stil det blev på fåtöljen..har själv visat ett reportage om min soffor m.m. det är så kul att ändra och återanvända gamla saker.
Kram
Lotta
Det blev ju jättefint i linnetyget! kram
Vilket bra tips !! Fotöljen blev ju så fin ! Ha det gott !
Lova sa…
När jag läser din blogg får jag alltid en sån hemlängtan... KRAM på dig och alla!
Pia..... sa…
hej så fint det blev..har nåt liknade som jag vill göra detsamma med..men har liksom dragit mej för att göra det ser så krånglingt ut..kanske jag ska göra ett föörsök..är det ett tjockt och stabilt linnetyg som ikea har?...får jag spara dina bilder och ha som mall:?.. om inte så kan du väl ge mej en vink om det:)..ha de så bra..PIA...
linnea-maria sa…
Hejsan Snygg överdrag. Jag har en liknande fåtölj med fint blommigt tyg som har blivit skabbig. Jag tänkte faktiskt att jag skulle göra något liknande jag med. Och så förekom du mig ;) /linnea-maria
Dubbelörnen sa…
Nä men åh så fint det blev!! Så vackert o ett helt annat stuk på fåtöljen nu. Faktiskt ännu snyggare ;).

Tusan så duktig du är!!

Kramar
Hej & trevligt att du tittade in! Jag hörde för ett tag sedan ett par program i Finlands radio om Sätra brunn. Intressant! Kanske du var med?

Fin fåtölj!
Praktiskt med en löstagbar klädsel till fotöljen, något att ta efter när man har en massa glassälskande barnbarn!
Kram Ulla-Bella
Pihlan sa…
Tack för besök!! Hur når man uuut??... Blir så inspirerad av er, vill gärna ge lite tillbaka, mycket roligare än att köpa alla!! inredningstidningar.. ha-ha..
kram Pihlan
Fru A sa…
Supersmart med överdrag - det har jag kört med till den gamla kontorsstolen ändå tills den åkte ut vill säga *s* (kontorsstolen alltså....)
Smeagol sa…
Japp,det ska ju föreställa en spotted, dock vet vi inte vilken färg hon har :-0, någon form av padda troligtvis..är du sugen ;-)
Filippa sa…
Tack för besöket:-) Men du skojar ?! Fy #")(¤!=)(¤/¤? så äckligt ! Det skulle jag aldrig äta !

men fåtöljen blev ju superfin !
Imponerende!!Skulle gjerne hatt erfaring og tålmodighet til å gjøre en sånn..
Klem Randi

Populära inlägg i den här bloggen

Tasha Tudor

Idag vill jag visa en kvinna som är en av mina absoluta favoriter. Tasha bor och lever mycket enkelt och långt från annan civilisation. Hon arbetar som illustratör och är mycket känd för sina barnteckningar. Hon är trädgårdsfantast och ni har säkert sett boken Tasha Tudors Trädgård som kom ut 1998. Hennes trädgård är nog en som alla drömmer om, vild och vacker. Hennes hus är faktiskt inte gammalt , bara några 10-tal år, men det är byggt efter en mangårdsbyggnad från 1740 i Concord New Hampshire. Här finns en liten film om henne och är är hennes familjs hemsida.
Hennes älsklingar framför allt är hundarna som är av rasen Welsh Corgi. Farmen hon bor på heter Corgi Farm...

Tidskrifter

Jag prenumerarar på 2 tidningar som är mina absoluta favoriter. Lantliv förstås, de visar så fina kläder också. Det är så härligt att kunna få inspiration direkt hem i brevlådan.
I det här numret annonserar vi själva också för första gången för vår webb-butik, så det var extra spännande att titta längt bak på annonssidorna. Just nu kan man vinna en prenumeration på tidningen Lantliv titta in på den här länken.

Vackra hem& Interiör från Norge, super fin tidning med otroliga bilder. Lantliv som är som en Guru för oss som gillar den lantliga stilen, ellerhur?
Vackra hem & interiör: Jag gillar i alla fall mest den riktigt gamla stilen, lite sparsmakat och blandat med nytt och gammalt. Kal och lite rå vägg med en ensam tavla. Vacker hylla som delar av väggen. Snyggt med en stråhatt och hampasnören sådär bara.
Vackra hem & interiör: Det här blev min favoritbild denna gång. En gammal trasmatta som de gjort förvaring av. Så läckert med lite fina band och någon spets. Jag blir sugen at…

Glasveranda

Så här ser vår veranda på huset utifrån. Det är många som tror att den satt på huset från början, och då blir vi glada för det är precis vad vi ville. Vi hade många överläggningar med snickarna innan den blev klar och det var en erfarenhet att ömsom förmedla och ömson övertyga dem om att det är så här det ska vara. Det är ju inte alltid den enklaste vägen som är snyggast...Men vi är mycket glada och stolta och den blev inte så dyr heller tycker vi. Den gick på ca. 150000 kr att bygga och jag tror faktiskt att huset steg i värde med minst det beloppet efter att den var på plats.