söndag 18 november 2007

Inredning på annorlunda sätt

Hej på er
Jag fick mitt nya nummer av tidningen ÅTER idag och i det numret fanns en fantastisk artikel med ett hus som jag verkligen skulle vilja bo i om jag skulle flytta en dag.
Kolla in detta! Som ett hus för Hober! Helt underbart med enbart naturmaterial. Det är ett ungt par i England som bor här med sina två små barn. De byggde huset på 4 månader till en ringa kostnad. Kvinnan är hemma på heltid och mannen jobbar halvtid så de har inte gott om pengar.
En bild inifrån huset och man ser alla fantastiska träpinnar som går kors och tvärs. Isolering av halm.
Här ser man konstruktionen innan huset var byggt. De har en hemsida med mer bilder och kontruktioner. Visst blir man väl sugen på att leva naturligt skogs-liv?
http://www.simondale.net/houseHar ni upptäckt tidningen ÅTER? I den kan man hitta sånt som man alltid velat veta mer om:
T.ex. Hur man bygger ett växthus av byggplast, att skaffa mjölkfår, att tova en hund, hur man sköter om ankor mm. mm. Ett forum för självförsörjning och alternativt boende på landet.
Den kostar 25 kr / nr och man sätter in för så många nummer man vill ha sen får man en påminnelse om att det är dags att betala in mer. Hemsida: www.alternativ.nu
Värt att prova ett nummer.
Annmarie

fredag 16 november 2007

Inredningstips

Nu är det MÖRKT att bo långt ute på landet. Tur att vi har ett sånt välkomnande hus att kliva in i. Jag tog några utomhusbilder och klockan var bara halv 6 på kvällen. Vår utbyggnad på huset är som ett "smycke" när det lyser i alla fönster. Snart kommer adventsstaken upp och då blir det ännu mysigare, men vi har bara EN, det räcker.
Utomhusbelysningen på den andra boningshuset är en lustig armatur, lite asiatisk med sitt lilla tak. Vi fick den av en kompis som flyttade från landet till stan, tänk vilka ideer en del kan få...Vi satte upp julstjärnan i växthuset redan i oktober, till de som påpekar det säger vi bara: Det är trädgårdsbelysning...
Annmarie

torsdag 15 november 2007

Inredning och inredningstips, pyssel

Nu är kransbideriet i gång, jag har gjort 3 stycken och jag har en STOR hög med fint granris kvar att binda av. Jag gillar granriset för det kan man slösa på. Jag behöver inte leta utan det finns massor av fin granskog här.En med "körsbär".
En med zinkstjärnor


En med små "lingon"Här får ni en fin bild som följde med som bilaga i en av min gamla Husmodern. Det är en målning av Einar Nerman "Alette" heter flickan. Einar Nerman har gjort tändstickspojken.
Vi hörs i morgon, då ska jag göra ljusa slingor i håret. :o)
Annmarie

onsdag 14 november 2007

Inredning och inredningstips, pyssel

Hej igen.
Jag har varit på kurs hela helgen och inte hunnit blogga något alls. Det var en kurs i Ayur-vedisk kostrådgivning och den var otroligt mäktig och intressant. Nu ska jag smälta det här och se sen vad den kommer att leda till. Kan hända kommer jag i framtiden vilja hjälpa människor att komma ur dåliga mat- och levnadsvanor....vi får se.Här är nog årets loppisfynd! En underbar julkyrka med handmålade fönster. Den har vi redan ställt fram och den ska bara få en ny kontakt så den kan stå på rätt plats.
Jag fick ge 40 kr och hade den kunnat spela "Stilla natt" så hade lyckan varit total.
Så här års är det inte mycket som blommar i mitt fönster. Innan alla Amaryllisar kommer in så kan man ju fixa till några "Skrotblommor" istället.
Den här är gjord av ståltråd och en stoooor plastpärla i mitten, såna har ni säkert som ligger och dräller någonstans. Det går att göra blommor av lite av varje om man tänker efter.
Jag kom just på att jag har en brosch efter min mamma som vägrat komma bort, ni vet hur det är, en del grejer finns med en hela tiden fastän man inte håller reda på dem. Den här lilla "värdelösa" broschen skulle väl vara perfekt i en Skrotblomma?
Ha det gott nu ska jag ut och binda kransar av granris, dem får ni se i morgon!
Annmarie

tisdag 6 november 2007

Ekologiskt

Ett leende spred sig i ansiket när DHL-lastbilen kom idag och jag förstod att nu kommer mina Ayurvediska teer! Det var länge sen jag kände en sån barnslig glädje som när jag packade upp förpackningarna med väldoftande tepåsar.Historien bakom de här teerna kommer sig av en Indier som hette Yogi Bhajan. Han lämnade Indien 1969 för undervisa västerlänningar i Kundalini Yoga och inviga dem i den urgamla Ayurvediska vetenskapen. Efter varje lektion fick deltargarna ett te som Togi Bhajan blandat själv av örter och aromatiska kryddor. Detta te hjälpte dem att hålla både kropp, själ och ande friska och lyckliga. Detta speciella te fick namnet Yogi Te.Här är dom på plats i min butik. Har ni testat något av dem någongång?...med en klick honung och en skvätt mjölk...mums! Klicka på bilden om du vill läsa namnen på teerna, det finns både för män och kvinnor samt för evig ungdom :o)
Annmarie

måndag 5 november 2007

Inredning och inredningstips

Idag har jag tagit några bilder från vårt kök. Vi har en del i köket som är väldigt smart egentligen. Ett skafferi med jordkällare under. Det blir svalt i skafferiet eftersom källaren ligger under.
Här ser ni två av dörrarna , den som det står källare på är vägen ner till källaren förstås, hyllan ovanför har min man snickrat till. Tapeterna är från tapetkatalogen "Gammelsvensk". Här är mitt bästa julpynt, den här linbocken är så fin så den får sitta framme året om faktiskt. Sigrid Winkler i Järna är det som gör de här bockarna i lin istället för i halm. Tyvärr hinner hon inte göra några i år, annars hade jag tänkt köpa in till butiken.
Texten är tryckt på dörrarna med hjälp av shablon.
Jaha, det är bara att knalla ner i källaren och hämta upp potatisen...
Annmarie

fredag 2 november 2007

Inredning och inredningstips

Jag köpte en stol på loppis för 40 kr som jag tyckte hade "det" och bestämde mig för att kosta på lite färg och tyg.Så här såg den ut, dassigt blått tyg men modellen var fin på något sätt.
Så här fint utskuren var den i ryggen, som cirklar eller krussiduller.
Jag målade den grå och sydde ett enkelt överdrag i linnetyg. Jag funderade ett tag på att sätta en virkad gammal spets nertill på kappan, men jag är ingenting för rysch och pysch så den blev utan.
På mitten broderade jag en enkel blomma i korsstygn. Jo det ska vara lite skrynkligt tycker jag...:o)Bakifrån gjorde jag hällor med gamla pärlemorknappar.
Den grå färgen som jag gillar skarpt heter: NCS-nr: S2005-Y30R Jag målar nästan allt med Jotuns LADY sidenmatt oljebaserad. Det har en perfekt lyster, lagom matt och är lättstruken.
Annmarie

REA på plastmattor!

Plastmattan är barndom för mig, vi hade plastmattor hemma när jag var liten. Det var inte "lyx"-matta. Tvärtom de låg i utrymmen d...