torsdag 24 januari 2008

Klä om en fåtölj!

Hej
Jag köpte ett par fåtöljer på en antikaffär för en billig penning, jag tror det var 350 kr för två stycken. Jättefint tyg, ljuvligt rosa med vackert mönster. Men nu efter ett par år så ser de inte så roliga ut längre. Med katter, barn och vuxna som älskar att häcka i fåtöljerna och äta både det ena och det andra så säger det ju sig självt att det måste blir fläckar och skador.

Så här vackert och välklädda är fåtöljerna, man ser inte skabbet på bilden...:o)
Så här blev de med linnetyg från IKEA. Lite säckigare stil men eftersom det är linnetyg så blir det bra ändå.
Lite rynkat där bak. Mitt tips till er som inte provat på att sy överdrag. Nåla direkt på fåtöljen, klipp till en bit i taget och sy ihop. Prova OFTA!!! Det tar tid att dra av och på hela tiden men man ser hur det faller och har kontroll på arbetet.
Himla bra med överdrag som bara kan tas av och tvättas efter att vi suttit och ätit och myst framför TV:n på kvällarna. Sugen på mer tips? Här finns en liten inredningsskola på DN:s bostad.
Annmarie

17 kommentarer:

"M" sa...

Visst är det kul...jag klädde om en soffa nyligen...och har gjort några fåtöljer åxå...det blir som en ny möbel...

Designe sa...

Åh va fint det blev med fåtöljerna...fint med linnetyg och så fint med "volangen" därbak på stolen! ..
Jo, ang. vårt element som jag inte vill visa så är det kanske 90x60 och djup 20 cm...trist. Vi har vattenburen värme via värmepump och sjövärme..dvs en slang nergrävd i älven, funkar kanonbra! :)

Cornelias Corner sa...

Det är väl härligt att man kan återanvända det som andra ratat - jättefin blev den i linnetyget. Å vad roligt med anka. Jag hade 3löpänder innan, de bidrog otroligt till glädjen här i huset!

Smycka dig sa...

Oj vad fint och annorlunda stil det blev på fåtöljen..har själv visat ett reportage om min soffor m.m. det är så kul att ändra och återanvända gamla saker.
Kram
Lotta

Hem och Lycka sa...

Det blev ju jättefint i linnetyget! kram

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Vilket bra tips !! Fotöljen blev ju så fin ! Ha det gott !

Lova sa...

När jag läser din blogg får jag alltid en sån hemlängtan... KRAM på dig och alla!

♥ Pia... sa...

hej så fint det blev..har nåt liknade som jag vill göra detsamma med..men har liksom dragit mej för att göra det ser så krånglingt ut..kanske jag ska göra ett föörsök..är det ett tjockt och stabilt linnetyg som ikea har?...får jag spara dina bilder och ha som mall:?.. om inte så kan du väl ge mej en vink om det:)..ha de så bra..PIA...

linnea-maria sa...

Hejsan Snygg överdrag. Jag har en liknande fåtölj med fint blommigt tyg som har blivit skabbig. Jag tänkte faktiskt att jag skulle göra något liknande jag med. Och så förekom du mig ;) /linnea-maria

Dubbelörn sa...

Nä men åh så fint det blev!! Så vackert o ett helt annat stuk på fåtöljen nu. Faktiskt ännu snyggare ;).

Tusan så duktig du är!!

Kramar

Cia sa...

Hej & trevligt att du tittade in! Jag hörde för ett tag sedan ett par program i Finlands radio om Sätra brunn. Intressant! Kanske du var med?

Fin fåtölj!

Guldkorn i min vardag! sa...

Praktiskt med en löstagbar klädsel till fotöljen, något att ta efter när man har en massa glassälskande barnbarn!
Kram Ulla-Bella

Anonym sa...

Tack för besök!! Hur når man uuut??... Blir så inspirerad av er, vill gärna ge lite tillbaka, mycket roligare än att köpa alla!! inredningstidningar.. ha-ha..
kram Pihlan

Anonym sa...

Supersmart med överdrag - det har jag kört med till den gamla kontorsstolen ändå tills den åkte ut vill säga *s* (kontorsstolen alltså....)

Anonym sa...

Japp,det ska ju föreställa en spotted, dock vet vi inte vilken färg hon har :-0, någon form av padda troligtvis..är du sugen ;-)

Filippa sa...

Tack för besöket:-) Men du skojar ?! Fy #")(¤!=)(¤/¤? så äckligt ! Det skulle jag aldrig äta !

men fåtöljen blev ju superfin !

organic-lizzi sa...

Imponerende!!Skulle gjerne hatt erfaring og tålmodighet til å gjøre en sånn..
Klem Randi

REA på plastmattor!

Plastmattan är barndom för mig, vi hade plastmattor hemma när jag var liten. Det var inte "lyx"-matta. Tvärtom de låg i utrymmen d...