torsdag 27 september 2007

Nordljus...

Jag hittade en gammal (2001) bok i bokhyllan som jag inte tittat i på länge. Den handlar om den skandinaviska inredningsstilen.
Fantastiskt tänker jag, vi har blivit frälsta på vår egen inredningsstil!!! Just nu så är det helt inne och känns helt rätt att vara oss själva!! Bilderna som jag scannat från den boken...Visst är de helt underbara? Visst är det just vad vi önskar oss här uppe i mörka och ljusa Norden.?
Vi har tydligen hittat hem... Heja Skandinavien!!!!! Okej då vi kan väl tillåta oss att plocka in lite Fransk Vintage också, men bara lite...

Snäckor kan man ha i en skål på vardagsrumsbordet, de möglar inte och drar inte till sig bananflugor.


Målningen är underbar, jag måste börja måla igen...men hur ska jag hinna allt jag vill...Såna där små pallar är intressanta också, man kan piffa upp mycket med att klä över med lite tyg.
Kolla in den pinnstolen, är den inte underbar? Den ska man inte måla .
Här har hon tagit av sig BH:n och hängt upp den lilla väskan...vart har hon sen tagit vägen tro...Härliga rosa-turkosa toner.
Drömmer om ett uterum där pelargonerna överlever mycket längre.
Rutiga golv är ju läckert med det förpliktigar, man får ha det lugnt för övrigt annars så blir det himla rörigt. Här ser det rutiga golvet ut att vara lite nött...snyggt. Katolska prylar är ju inne nu men jag har lite svårt att ställa in för många krucifix och madonnor.
Det här köket känns ju helt ljuvligt. Tänk så bra att porslins-hoarna har kommit in på marknaden nu. Vi har köpt en sån på IKEA och jag är sååå nöjd. Fint med hylla ovanför och den där lilla "puttin" på muren ovanför, det är en bra idé.
Pasteller är så mjukt och behagligt, här är det glasdörrar med tyg innanför, snyggt. Den gamla strömbrytaren är kvar, helt rätt.

Idag är det strålande SOL och min man ska börja jobba med min E-BUTIK jippie!
Hade
Annmarie

25 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Annmarie!
Blev glad över ditt besök inne hos mitt och naturligtvis får du länka till mig! jag hoppas att det är OK att jag gör detsamma:=)
Nu har jah´g äntligen fått tid att sätta mig ner och läsa din blogg och jag njuter i fulla drag! När jag läser att du är utbildad trädgårdsmästare hos Antroposoferna så blir jag MYCKET intresserad....för den här biten ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Ekologiskt tänkande, att värna om allt levande,använda naturmaterial när man skapar och inreder/bygger hus.....jag skulle kunna hålla på i evigheter....:=) Du är en mycket intressant person i mina ögon med andra ord....och sedan blir jag samtidigt lite avundssjuk....jag vill med utbilda mig och jobba med det som ligger mig varmast om hjärtat...men,men, det känns som jag är för gammal nu...jag får fortsätta mitt lekande istället som autodidakt hantverkare..:=) Det ska bli spännande med din e-butik....ser fram emot dina kommande inlägg. Nu fick jag helt plötsligt ny inspiration och nya idéer efter mitt besök hos dig...härligt!!! det är ju så det ska vara ....vi ska inspirera varandra, eller hur!? Måste bara tillägga innan jag avslutar....du har en väldigt söt dotter med ett gulligt namn. Mina barn är vuxna och utflugna så det är därför jag har tid att "leka" med mina tyger och färger nu.....det är min tid nu :=) Kram och tack än en gång för ditt besök....tänk vilken tur att du gjorde ett besök annars hade jag kanske aldrig upptäckt din blogg(hemska tanke)!!!! Kram och lycka till med dina projekt!

WhiteVintageDreams sa...

Åh ska du starta e-butik...vad spännande :). Jättefina bilder...är glad att du visar bilder ur just den boken (får gärna visa fler )...har nämligen varit såå nyfiken på den :).
kramar

Älfgärdet sa...

Nordljus har varit min bibel sedan den kom ut! Jag har fått så mycket inspiration ur den. Nu har det ju kommit flera andra i samma stil.

NICOLINAS BONING sa...

...fniss...du har helt rätt i att vi är helt rätt just nu;-)
Vad kul med din E-BUTIK!
Jag har drömt om en porslinsho,men det var så många som avrådde och sa att dom inte är så praktiska...å nu kommer du och är så nöjd! Det nyper lite i hjärteroten...snyft...
Kram/Birgitta

Lilla Blanka sa...

Underbar bok, den har jag missat, så det var jättekul att få se lite av de fina bilderna!
E-butik? Det låter spännande. Kommer du sälja gamla fina saker eller konst eller vad kommer det bli..? Nyfiken på om man kan handla lite fina saker till hemmet ;)
Kram!

ESMERALDAS HJERTE sa...

Hei Anne MArie:) Kjempekoselig med fine kommentarer!!!! Jeg blir så inspirert til å fortsette når andre liker det jeg gjør.....Du maler fine, spesielle bilder...., både konkret og abstrakt på en måte? Jeg elsker å gå inn i et bilde med tolkninger og studie, og elsker egentlig det abstrakte, kanskje fordi jeg føler det har så mye potensiale i seg...
Jeg utdanner meg til å bli førskolelærer, men drømmen nå er egentlig å kunne leve av å male, og samtidig berøre mennesker med det jeg skaper. Har ikke hatt noen utstillinger enda, men jobber med å "male meg opp" så jeg har noe å vise frem i litt større format. Samtidig en utfordring for en fattig student å skulle ha masse på lager, siden materialer koster litt. Men må jo begynne i en ende, og derfor ble det en blogg til å begynne med for å vise frem bildene mine og kanskje selge mer etterhvert. ASkal prøve å få tatt bedre bilder av maleriene, slik at man får et bedre inntrykk av de:) VELDIG spennende og fint å komme i kontakt med flere som skaper med pensel og maling!!!!

KLEM fra Elisabeth

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ååh vilka fina bilder!!! Tycker pinnstolen är alldeles underbar...
och vilket uterum!!! Vilka härliga fönster. Jag måste se om jag kan hitta boken någonstans.
Lycka till med din nya e-butik, det ser vi fram emot...
Kram
Marie

Maria sa...

Jag som gillar färg attraheras mest av den sista bilden med härliga pasteller! Bilderna känns ganska "franska" tycker jag...

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Hej! vilken underbar sida du har. Tack för titten hos mig. Underbara bilder...om man ändå hade möjlighet att skapa ett sådant hem :)
Ha det gott. Hoppas vi hörs igen.

Engsroom sa...

Vilken härlig bok den har jag missat!
Vad kul med en e-butik det ska jag följa med spänning blir spännande att se vad det blir?
Ha det gott i helgen!
Ella

Solsjö - Under en vind sa...

Den boken är udnerbar! Finns här hemma också.....Må gott! Kram, kram!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Oj vad mycket fina bilder det verkar finnas i den boken , det är vackert med de där nötta gamla möblerna . Men vad kul med en e-butik ,spännande ! Ha det gott /Lotta .

Tonje sa...

åh...for noen nydelige bilder...du vil ikke dele isdn nummeret på den boken?? Dette er en fantastisk nydelig blogg!

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Såååå nydelige bilder fra den boken da! Den skulle jeg virkelig ha likt å ha hatt:)
Så su skal åpne e-butikk så spennende , gleder meg til å se:)
Masse lykke til iallefall.

Ardisia sa...

Så himla vackra bilder. Fastande för det här halvmånebordet, pinnstolen och kökskranen. Vackra som tusan!

Ha en toppenhelg!
Kramis

Madeleine sa...

Tack för den fina kommentaren i min blogg:) Tycker om er massor!!! <3

Silkeline sa...

Så mange flotte bilder fra boken din!
Den lyse, lette stilen er så fin:)
Lykke til med E-butikken din, blir spennende å se etterhvert:)...
Ha en underbar helg:))

Eva Agnes sa...

Underbar blogg som jag hittade via norska Tonje på Landlig Idyll.
Jag gillar bilderna du scannat.
Kramar Eva Agnes

Magdalena Martin sa...

Hej och vilka härliga bilder, är alla ifrån boken? och hette den Nordljus?? måste köpa den isåfall!
Trevlig helg önskar jag dig :)
Magdalena

Anonym sa...

I don't understand the writing...but the photos make my heart melt!

Randi sa...

Jag håller absolut med dig - den boken kan man fly in i nu när det stormar och regnar ute. En underbar inspirationskälla.
Lycka till med ditt nya projekt!!!
Låter spännande.

elin1976 sa...

For et vakkert innlegg. Ha en fin dag:O)

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja, den skandinaviska stilen med ljuset och allt därtill är nog det vi dras mest till... men deta nötta "bedrövliga och fattiga" går ju liksom hand i hand med den "franska" stilen med och det är ju tur! Jätetfina bilder, man vill bara flytta in i direkt när man ser det! Å så spännade med en webbutik, en sån skulle jag med faktiskt vilja ha! Lycka till med det och ha en fortsatt brta helg! Mari. ( å jo, jag såg förut att du är utbildad trädgårdsmästare hos Antroposoferna, häftigt! Jag har varit där, vilket ställe, jag gillade deras butik med!)

Hem och Lycka sa...

Sanslöst vackra rum, verkar vara en bra bok det där!

Vanilladreams and humblebees sa...

Vilka otroligt vackra bilder du visar! Inte bara i detta inlägg! Jag är helt tokig i din stil!

Såg att din man påbörjade butiken i september och blev livrädd... tar det så låååång tid??? Hjälp! :)

Kramar från Jenny
---<-@

REA på plastmattor!

Plastmattan är barndom för mig, vi hade plastmattor hemma när jag var liten. Det var inte "lyx"-matta. Tvärtom de låg i utrymmen d...