torsdag 8 maj 2008

SALLAD och Trädgårdsland.

Vi har gjort ett nytt trädgårdsland i helgen. Vi har ju som sagt höns som spatserar fritt ute på gården så det var helt nödvändigt att inhägna det nya landet. Inget skrytbygge kanske men det funkar och det är så bra att det ligger i anslutning till växthuset för där håller jag på och vattnar och donar hela tiden och då blir det vatten till grönsakerna också.

Nu har vi sått Märgärtor - låga, till Mats och Ella som älskar att äta dem direkt på plats som godis (viktigt att lägga på odlingsväv, annars snor vildfåglarna dem just när de grott). Sen har jag satt Bondbönor, som är matiga och goda i grönsakssoppan, man kan även göra smörgåspålägg av den. Mixa bönor och olivolja och örstsalt ev. vitlök till en en slät massa. Nyttigt direkt på mackan. Sen har jag sått Spenat som jag lätt kan äta varje dag för det är så gott. Man ska ju så den tidigt eftersom den går i blom fort när dagarna blir långa. Jag är lite sen så jag ska så Mangold också, inte lika god men lite mer lättodlad. Sen kommer Persiljan som är ett måste i nästan alla rätter. Jag tänker låta olika Bönor klättra på hönstätet samt Sockerärter i ett hörn ska det bli Gul Squasch. Jag SKA verkligen skärpa mig och skörda grönsakerna i tid innan de blivit för träiga och tråkiga detta år. Sen ska jag NJUTA i vinter av mina egna grönsaker som SMAKAR. Inga rotgrönskaer i det här landet i år för det är lite väl mycket gödslat.



Jag har blivit galen i SALLAD. Jag kan äta 2 huvuden Isbegssallad/dag utan problem. Men då ska de ligga i rumstemperatur och få lite smak först. Sen skär jag stora klyftor av huvudena och äter rakt av bara, utan dressing eller annat tillbehör. GOTT! Tyvärr så innehåller inte Isbergssallad någon näring alls så man får ju lov att äta något mer också, men som snacks och mellanmål är det perfekt.
AM

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja hoppas hoppas! Jaså det går bättre med smycken nu, vad bra :) Jag kommer nog inte starta upp förens i höst tror jag, fast man kan ju börja lite smått nu. Kram

Tinnar och torn sa...

Ahhhh...det ser så himla HÄRLIGT ut med hönsen som spatserar runt...dom är ju så fina. Värper de lite överallt eller går de in i reden och lägger äggen? Kram P.

Anonym sa...

Å så fint det blir med ett nytt trädgårdsland hemma hos er. Och så mycket godsaker du ska odla där... jätte bra !

Här hos mig är det inte aktuellt att tänka på att odla ännu... får vänta ett par veckor till för det ligger fortfarande snö i mina odlingslådor i Skärgården.

Vilken tur att det är sallad du har fått ordentlig smak för, så det inte är några riktiga onyttigheter (även om det också kan vara gott ibland...)

Ha en fortsatt trevlig dag !

Kram Kram

pudelflicka sa...

Ja det ser så härligt ut med dom vackra hönsen. Du är duktig som odlar så mycket !
Kram Hedvig

Livet och träning sa...

Vad härligt att odla så mycket, det gäller att hinna med, vad du är duktig.
Själv blir det bara lite jordgubbar och gräslök och det klarar sig ju nästan själv.
Kram y.

Galleri Hönshuset sa...

Halloi
Visst är det kul o odla olika sallader. Jag odlar olika sorter för färgernas skull, sen har inte jag en aning om, hur dem smakar. Det blir alltid en överraskning. Ha en bra kväll. Pirre

Anonym sa...

härligt med höns!

Anna sa...

Tänk om jag kunde tycka sallad var så gott! Jag menar, visst är det gott men inte så gott att jag njuter av bara sallad så där. TYVÄRR så är jag HELT GALEN i ostbågar - jag vet... Det är ju så onyttigt. Men jag varken röker eller dricker kaffe - lite dåliga sidor får man väl ha!

REA på plastmattor!

Plastmattan är barndom för mig, vi hade plastmattor hemma när jag var liten. Det var inte "lyx"-matta. Tvärtom de låg i utrymmen d...