onsdag 3 oktober 2007

Hösttröst

Jaha , nu verkar det komma till mig igen...mörkret. Jag är känslig för det här när dagarna bara blir kortare och kortare, just nu så ökar mörkret som mest... flera minuter kortare för varje dag. Man får verkligen försöka se på det som är så vackert så här års. Har ni andra goa människor något tips på uppiggande kurer, jag har inte råd att åka till Indien eller någon annan varm och ljus plats.Rönnbär, tänk så mycket man kan använda dem till, otroligt hållbara och duktiga på att hålla färgen.
Minsta lilla glasasken från Madame Stoltz, det var ett litet lås på den också men det ramlade bort.
Litet tips till er som gillar att böja tråd. Den här hängaren gjorde jag för säkert 5 år sen och rönnbären håller färgen och formen fortfarande.
Tack för att ni finns där ute, det är så himla kul!
Annmarie

24 kommentarer:

LustochLängtan sa...

Hej! Kul att du kikat in hos mig, du får jätte gärna länka jag blir bara glad. Länkar gärna till dig oxså, ska titta mer på din sida, just nu har jag lite ont om tid.
Återkommer mer än gärna!
Anita

MiaMaria sa...

Hejsan!
Tack för besöket!
Visst kan vi länka.
Ska kika på din sida nu å direkten.
Trevlig onsdag!
Miamaria

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Visst är de fina , rönnbären . Men här hos mej lyser de med sin frånvaro . Knappt att jag hittar nypon heller . Fint trådarbete du gjort !

Lova sa...

Det är så mysigt att läsa din blogg. Det märks att du är konstnär, den är så fin. Om man får önska sig nåt, så är det nån mer bild på familjen... till exempel Ella med hundarna eller så. Kram!

Färjtorp sa...

Hejsan,tack för titten hos mig!
vilken fin blogg du har. Och vilken UNDERBAR glasveranda på ert hus!!!!
Kram Johanna.

NICOLINAS BONING sa...

Det var en fin trådhängare...kul med något annorlunda,som det här med bären;-)
Det är en väldigt liten ask som du visar,för det är väl riktiga rönnbär däri?
Kram/Birgitta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jaa du, energin försvinner lite grann, ihop med att ljuset försvinner. Svårt att ta till vara de ljusa timmarna på dagen, när man måste jobba inomhus.
Vackra bilder...igen!
Ps. Jag har skickat ett mail till dej!
Kram
Marie

Anonym sa...

Så vackra bilder du visar! Tänk att rönnbären hållt sig i 5 år..på nedersta bilden, otroligt!..tyvärr finns det väldigt lite rönnbär här i år! Tack för din "röst" på min nya blogg! Kram :)

Kreoline sa...

Hei og takk for besøk, du kan länka meg, så skal jeg länka deg. Nydelig henger du har gjort, og en nydelig kiste du har funnet. Trevlig blogg du har, hit kommer jeg igjen. Kram fra meg.

Bestefars Verksted. sa...

Du er så utrolig kreativ !! Kjempefin knagg,har så lyst å lære meg mer om "luffarsløyd",men aner ikke om noen her i Norge,som driver med dette....veldig synd !! Det er jo så mye man kan lage.....din var jo bare så søt !! Ha en fin dag :)

Silkeline sa...

Heisan!
Så flotte høstbilder, og så nydelig henger du har laget! Du er jammen flink:))Er alltid så hyggelig her inne hos deg:))
Et tips til å holde høstmørket litt på avstand, er å ta noen soltimer i et solarium gjennom vinteren, og tenne masse stearinlys inne om kveldene. Eller du kan kjøpe deg en sånn spesiell lyslampe som du kan bruke en halvtime hver dag. Den lurer kroppen til å tro at den får masse dagslys:))
Jeg fikk en sånn til jul i fjor, og brukte den gjennom den mørkeste tiden. Jeg syntes det hjelper....
Klem fra Flower:))

Moodboardwithflowers sa...

å självklart får du länka till min sida! det är bara kul! Nu ska jag bekanta mig med din blogg!

smultrongården sa...

Hej igen!
Är tillbaka en snabbis nu igen! Så himla fina bilder att jag måste... Mmm ett tips: käka i dig några rönnbär varje dag. Lägg i frysen o ta upp några åt gången. Sen en massa vitkål med smått skuren lök. Också uppiggande.
Jag brukar inte känna mig trött men jag stupar nästan nu. Kan tycka att det inte är konstigt när man vaknar tidigt - det bästa tipset är nog - inte för sena kvällar! Hoppas nåt hjälper!
Nu fortsätter jag med dina ljuvliga bilder, kram Eva

Engsroom sa...

Det är levadne ljus som gör hösten tycker jag!
Sen piggar shopping upp mig mycket särskilt saker till hemmet nya gardiner och annat mys!
Ella

smultrongården sa...

Åh nu har jag kollat mer. Jag tror jag tar o önskar dig hit & fixar lite i min trädgård!! Er veranda är hur snygg som helst. Och vilka dörrar!! Växthuset ska vi inte tala om! Jag tänker varje dag på att ha ett på vår gård i anslutning till min affär. Vore bara kanon mysigt.
Men jag kan tro att det är hur mycket jobb som helst innan man är där.
Spännande att se mer från det.
Verkligen kul att se & läsa från dig, tack tack igen!

Granne med Selma sa...

Hej! Har alltid varit fascinerad av färg och form och beundrat antroposoferna, men aldrig vetat så mycket om dem. Inom skolans värld där jag jobbar läste man ju en del om Waldorfpedagogiken i utbildningen, men inte så mycket. I min klass gick dock en kvinna som vuxit upp med denna filosofi och hon fascinerade på många sätt. Främst genom otroliga odlingskunskaper, men också genom ett stort kunnande inom färg och form. Du bor så vackert och jag blir så inspirerad när jag ser ert härliga växthus. Gissar att ni kanske är självförsörjande? Det är en dröm jag har - att odla allt vi äter. Det gör vi inte idag, men rätt så mycket ändå... I mitt nästa liv ska jag bli "gröna vågare" :-)
Blir jätteglad om du vill länka mig. Jag har dig bland MINA FAVORITER så jag är strax tillbaka inne hos dig
Kram

Lotten sa...

Vilken fin sida du hade! Jag älskar rönnbär men det finns inte ett endaste här i Göteborg... Otroligt fin luffarslöjd du gjort! Jag har inte försökt mig på det än men det verkar vara kul.... skall nog testa någon dag!

Lavendel & Romantik sa...

Vilka fina bilder du har det är så kul att se...Du får ha det gott Kram/Majsan

Lotta sa...

Tack för snälla ord på min blogg! Och vilken härlig blogg du har! Hit kommer jag att komma ofta.

Sen ang tips för att må lite bättre när höstmörkret kryper inpå en, ja det är väl bara ljus som hjälper. Jag tänder massor av stearinljus och värmeljus denna tiden på året.

Ha en härlig torsdag!
Lotta

inspired and handmade sa...

Så klart får du länka till mig! Jag vill gärna länka till dig också!! Uppiggande kurer...jag är också känslig för när det blir mörkare. Jag vet faktiskt inte, jag har provat en del...mediterat zen i en kyrka (ljuvligt verkligen, om man nu orkar komma iväg..), tända ljus, läsa andliga böcker som får en att tänka lite djupare & inspirerande...annars har jag funderat på en sån där lampa (men de är väl dyra förstås)som man har vid ljusterapi. Jag vistades ibalnd i ett rum under min socionompraktik, där de hade en sådan och det var helt otroligt vad skönt det var, kändes som man var vid medelhavet!! Oj, det blev ett långt inlägg *skratt*...jag återkommer till din sida! Ha det gott! Kram Veronica.

Anonym sa...

Hejsan!
Javisst är väl rönnbär ett trevligt dekorationsinslag. Ucsh jag tycker inte heller om när det känns som om dagarna blir kortare, man tappar faktiskt lite energi och lust. Hm, ja tänk den som kan åka till varmare ställen för att få lite ljus och sol, då skulle jag åka till Kap Verde Öarna, giott!

anna k. sa...

Jag lider också något vaninnigt av höstmörkret. Det har gått så långt att jag tänker köpa en dagsljuslampa. Den börjar lysa en halvtimme innan man kliver upp. Philips har en som jag tänkt införskaffa.

LustochLängtan sa...

Hej! Nu är jag tillbaka och har läst hela din blogg. Det var otroligt mycket fint och mysigt.
Du har mitt dröm jobb trädgårdsmästare! Kanske någon dag att man får lust och läsa vidare, men tiden tickar och man blir inte yngre,
såg att vi var jämn gammla. Härligt hus ni har och växthuset..så underbart!
Jätte roligt att få läsa om allt.
Kram Anita

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej igen! Ville bara tala om att jag börjat med mattan...det är jättekul!!Nu längtar jag till kvällen så jag får fortsätta.
Ska visa den sen när jag är klar med den...
Kram
Marie

REA på plastmattor!

Plastmattan är barndom för mig, vi hade plastmattor hemma när jag var liten. Det var inte "lyx"-matta. Tvärtom de låg i utrymmen d...