fredag 26 oktober 2007

Julpyssel

Samlar ni på något? Det enda jag samlar på är kakformar. Jag letar inte aktivt men när jag stöter på någon som jag inte har, då slår jag till.Det här är min samling, den ovanligaste är nog Ahlgrens bil mitt i bilden. När vi var i Finland förra året så köpte vi Mumintrollen. Har ni någon som jag inte har, och som är till salu så är jag spekulant...
Mina senaste tillskott, de köpte jag igår. Björne och Snigel samt Pippi, herr Nilsson och Lilla gubben. Det ska bli kul att testa dem när det blir pepparkaksbak igen.
Annmarie

34 kommentarer:

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Vilken härlig samling du har !
Jag ser faktiskt inte men jag har en kamel och en annan sorts ängel . Nu måste jag kolla igenom mina med .....
Ha det gott !
Kram !

Åsas Kammare sa...

Vilka snygga formar. Är det teskedsgumman i nedre vänstra hörnet eller är det jag som ser konstigt?
Jag tittade på formar i en hantverksbutik vi har här i stan i förra veckan. Där fanns handgjorda formar, kan ha funits sådana som du inte har. Butiken heter Grönfeltsgården och ligger vid sjön Mökeln. Om du skulle ha vägarna förbi...

Cecilia sa...

Jag vill också baka pepparkakor! Kollade lite på formar också men det känns så onödigt å baka när jag inte ens tycker om, inte David heller så mkt. Får nog bli lussebullar istället! Ja man ska ha det i ansiktet, allt man behöver för en perfekt hy hehe. Men borstarna man fick med var inge bra alls, men då vet man det. Ni får ha det så kul ikväll även om jag och Lova inte är där. Krama födelsedagsbarnet från mig också, hon har blivit så stor nu. ♥

Randi sa...

Underbar samling. Gick ner i köket och kollade, men tyvärr så kan jag inte bidra med någon raritet.

Jag har mest de mindre formarna, som ligger i askar.

Ska bli spännande att se hur mycket större din samling blir nu ...*ler*

Ha en riktigt skön helg!
Kram Randi

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det var ett kul samlarområde!
Tror inte jag har någon speciell...
endast en del små som dottern hade att baka med när hon var liten...
Kram
Marie

Lilla Blanka sa...

Vad coolt att ha så många udda formar! Jag har också en del, kanske skall kolla efter om det är någon du inte har :)
Kram

Hem och Lycka sa...

Oj vilken fantastisk samling! Kul! Och vilken söt misse.. kram!

Skatan sa...

Ja, alla verkar vi samla på någonting :) Jag kan tycka att din samlarådra inte är så tokig - den går ju faktiskt att använda till någonting!

Trevlig helg önskar jag!

Kram.

Silkeline sa...

Så mange artige former! Ante ikke at det fantes så mange forskjellige jeg:))...
Ha en superfin helg!:))

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken fantastisk samling med kakformar du har!! Och vilken gullig misse, hon/han undrar vad som kan vara viktigare än henne/honom : ) Ha en skön helg!!Mari.

Engsroom sa...

Det var en spännade liten samling, har en sån där bra form med handtag som man sätter på tex hjärta så sen är det bara rulla den på pepparkaksdegen ocjh det blir hjärtan tätt och i långa rader. Den var svår beskriven men tror de är rätt så vanliga jag änvänder min flitigt till julen i alla fall.
Ha det så bra i helgen!
Ella

Unknown sa...

Underbart härliga och fina kakformar du har..roliga och söta.det blir säkert kul att baka pepparkakor till jul!Mycket fin blogg du har,kul att kika in!Samlar själv på lite av varje som porslinsdockor,gamla bokmärken och änglar av alla de slag!Kram!

Unknown sa...

Söt kisse förresten,jag har tre stycken!

Ljuva ro sa...

Men så roliga pepparkakor ni får nu till jul! Jag har bara traditionella grisar och hjärtan och så...!

faster atta sa...

Åååå, Björne och snigel formarna är ju underbara!!!! Använer du alla formarna vid julbaket?

kram

Anonym sa...

Nää..kan inte komma på någonting som jag samlar på?? Räkningar kanske?
Men jag tänkte på det där som din dotter skrev..lussebullar i ansiktet?? Hur då? Hur får man fast dom liksom? Går det lika bra med köpta lussebullar? ;-)

mimmi sa...

Hei hei
Tusen takk for hilsen på siden min :). Også fra Sverige, så koselig.
For en flott butikk du har, hvor langt fra grensen holder du til? Har nemlig familie i Fredrikstad og hadde vært moro og tatt en tur til Sverige neste gang vi er der for pg reise innom noen av de mange butikkene dere helt klart har.

God helg, her i Sør av Norge er det skikkelig grått idag, men koselig inne er det :)

Anonym sa...

Jag är ingen sammlarmänniska även om garderober och andra ställen är fyllda av bra-o-ha-grejer. Kakformar tänker jag varje jul att jag ska köpa nya men när degen plötsligt står där så är det bara att rusa in till grannen... tror jag använt hennes i fem år nu. Nu påminde du mej ju i tid, så.... kanske blir det grannen som lånar av mej iår

Mitt hem är min borg sa...

Ha ha.. Det var nog ett lite unikt samlarobjekt, tror jag.. Jätte kul.. Dom är väldigt fina.. Skulle också vilja ha lite mer udda formar.. Har bara dom vanliga.. Nu gav du mig lite inspiration inför papparkaks baket.. =)
Kram!!

Maria sa...

Åh så roligt! Nu blir jag riktigt baksugen...Har du någon stor elefant från Indiska? Den är fin! Min är inte till salu men jag tror att de brukar ha den till salu varje år vid jul...

Anonym sa...

Konstigt : min kommentar som jag skrev förut sent i eftermiddags är försvunnen... hm... men jag har svarat på ditt mail nu.
Så in och kolla din mail så får du besked om ditt paket!
Fina och lite roliga trådänglar!
Kul och ovanlig samling du har!

Cecilia sa...

Wow har hon?! Ja vad kul om hon också skulle följa med på utställning. Är WW viktväktarna? Prova GI burgaren, den är jättegod med solrosfrön i brödet. Kram

♥ Pia... sa...

haha..ja du verkar ha de mesta i formar...kul grej..själv sammar jag på allt..men mest änglar:)..nää skämt åsido..det är nog änglar som jag HAR samlat på..nu tar jag det lilla lugna..det blir lätt för mycket.Snart så får man baka pepparkakor...mums..ha det så göt..PIA

elin1976 sa...

Vi samler også på slike former. Kjøper alle vi kommer over som vi ikke har. Nå begynner samlingen å bli stor. Skal bruke disse til kaker til jul. Ha en fin søndag:O)

Handplockat sa...

maila mej adressen så....

handplockat@hotmail.com

skriv pepparkaksforssamlare =)

ha en go måndag

NICOLINAS BONING sa...

Vilken samling:-D
Jag verkligen blev helsåld på dina charmiga änglar...det låter så enkelt när du säger att du har gjort dom...liksom bara så där alltså...suck...man skulle absolut ha din konstnäliga ådra;-)
Kram/Birgitta

Anonym sa...

Vilket datum fyller du år då??
Så att jag kan skicka presenter ;-)

Anonym sa...

19:e November :-)
Japp,huggtänder finns det gott om :-0=

Husbilsresan sa...

Oj, vad många pepparkaksformar du har....jag var med och bjöd på Bamse, Lille skutt och Skalman-formar på Tradera, men fick dom inte=(
Är det en katt på bilden längst ner?Det ser ut som ett lodjur=)
Men du vilka jättemysiga änglar du har "böjt till"....jättehäftiga!!!
Ha en skön vecka!Kram!

Färjtorp sa...

Kul samling du har! Själv samlar jag på lite av varje..tex hjärtan, änglar, kannor, ägg..tja sånt jag gillar!
Kram Johanna.

Färjtorp sa...

Glömde säga att jag tycker du har gjort jättecoola änglar här nedanför oxå!!

WhiteVintageDreams sa...

ojojoj...där ligger jag i lä *fniss'. Vad kul. Måste visa sonen detta sen.
Kram

Anonym sa...

Vad kul att du också samlar på pepparkaksformar för det gör nämligen jag också !!!

Jag har köpt några i USA och då utökades samligen med en stor hummer, en fyr och en massa annat skoj :)

Ser fram emot att baka pepparkakorna sedan också.

Kram Kram
Carina

Anonym sa...

Åh, vilken underbar samling, jag köpte just muminformar i går då vi var till Finland!

REA på plastmattor!

Plastmattan är barndom för mig, vi hade plastmattor hemma när jag var liten. Det var inte "lyx"-matta. Tvärtom de låg i utrymmen d...