torsdag 20 september 2007

Trädgårdsarbete

Det är skönt att jobba i trädgården på hösten, inte lika varmt och svettigt som på våren när solen är så intensiv och ny. Luften är klar och ren... Det är ganska skönt att få vara lite brutal och riva bort, klippa ner och höstgräva istället för att pilla och rensa försiktigt som på våren. Jag har anlagt en ganska stor visningsträdgård som är öppen dygnet runt och där folk kan går runt och titta på perenner, kryddväxet och ettåriga växter. Det växer verkligen här, det är för att det är lite sankt i marken och växterna får så mycket vatten de behöver. Jag slipper passa med vattning också...som jag tror är alla trädgårdsmästares tråkigaste syssla...bara stå och vattna... Bilderna här är från trädgården idag. Rosenflockeln är gott och väl 3 meter hög och många frågar undrande "Vad är det där?" Den är lättodlad och stadig och en jättefin bakgrundsväxt. Pilhuset har jag köpt från Dymak i Danmark och det har varit barnens favorit i sommar. Bergenia är en av mina absoluta favoritväxter. STORA blad och friska, håller hela sommaren och nästan hela vintern, perfekta i blomsterarrangemang. Men den är helt förbisedd av de flesta för att de blommar tidigt och kanske inte så vackert, men BLADEN!...

Jag fick ett jätte-repotage i VLT:s bostadsbilaga för en månad sen det kan ni läsa här: Länk till VLT:s repotage
De gjorde ett jättefint bildspel på webben om trädgården också det kan ni titta på här: Länk till bildspelet
SNACKA om reklam.... :o)

Rosenflockeln blommar som bäst nu i trädgården och det är kul med något som blommar sent också. Den är gott och väl 3 meter hög hos mig. Gigantisk men vacker.
Danskt pilhus som är nästan är dolt i all växtlighet just nu.
Bergenia, en förbisedd perenn som är så jättefin i rabatter med sina STORA blad.

3 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Vilka fina bilder! Jag skulle nog ha massor att lära av dig, med mina "icke-gröna" fingrar....Mina holkar, burar och växthus finns inne....utspridda i huset...Bara en grå holk står ute....Må gott! Kram!

Anonym sa...

Åh så fina bilder! Gillar särskilt bilden med huset i bakgrunden! Nu måste jag spana in reportaget! Kram :)

Anonym sa...

Vilket fint bildspel och va underbart med en barock trädgård, det gillar jag!

REA på plastmattor!

Plastmattan är barndom för mig, vi hade plastmattor hemma när jag var liten. Det var inte "lyx"-matta. Tvärtom de låg i utrymmen d...